Kivijalkakaupat ja tavaratalot kamppailevat kuolintoreissaan. Erityisesti käyttötavarakaupan kuten soittimien, urheiluvälineiden ja elektroniikan myynti myymälöissä takkuaa ja siirtyy nettiin. Tämän seurauksena Anttila sulkee oviaan, Stockmannin toimitusjohtaja vaihtuu ja Sokos luopuu tavarataloissaan suurelta osin käyttötavaran myynnistä. Koko joukko konsultteja ja yritysjohtajia pohtii parhaillaan, millainen olisi tulevaisuuden menestyvä kauppa. Tyhjentyville tiloille olisi keksittävä tuottavaa käyttöä, ja mielellään vähän nopeasti.

Maailmalta löytyy jo paljon ajatuksia ja käytännön esimerkkejä uusista tavoista käydä kauppaa. Harvard Business Review:n artikkeli ”The Future of Shopping” maalaili jo vuonna 2011 visiota futuristisesta vaatekaupasta. Teen nyt saman soitinkaupalle.

Millainen on tulevaisuuden soitinkauppa?

Thomannilla on Saksassa verkkokaupan varaston yhteydessä suurmyymälä, joka hellii paikallisia musiikin harrastajia ennennäkemättömällä valikoimalla. Jos yritys päättäisi laajentua, sama voisi tapahtua myös muissa Euroopan kaupungeissa.

Mitä jos esimerkiksi Sokos ratkoisi tyhjentyviin tiloihin liittyviä ongelmiaan vuokraamalla ne ulkomaalaisille kauppiaille? Keskustassa tämä tapahtuukin syksyllä, kun englantilainen Marks & Spencer asettuu kodiksi Sokoksen tavarataloon.

Entäs sitten Hakaniemi? Vuokrataan se saksalaisille!

Käytössä on kolme kerrosta valmista tavaratalotilaa. S-market häädetään kellarikerrokseen, jolloin kadunpuoleiset ikkunat ja sisäänkäynnit saadaan musiikkikaupan käyttöön. Ikkunoissa lukee suurin kirjaimin meille jo niin tutun verkkokaupan osoite: www.thomann.de

Verkkokaupasta maailmanluokan showroomiksi

Sisällä riittää ihmeteltävää. Katukerrosta hallitsee valtava tarvikeosasto, josta löytyy kaiken kattava valikoima kieliä, johtoja, puhdistusaineita ja putsausliinoja. Tunnelma on näöltään ja tuoksuiltaan kuin kosmetiikkaosastolta. Tuote-konsulenttien sijaan tapahtumatorilla vierailevat uutuustuotteitaan esittelevät efektivalmistajat ja rocktähdet.

Keskeisellä paikalla on asiakkaita tehokkaasti palveleva asiakaspalvelu- ja noutopiste. Numeron saatuaan asiakas ei suinkaan seiso jonossa. Hän kiertelee hyllyjen välissä ja etsii muuta katsottavaa ja ostettavaa. Tuotteiden esillepano on ammattilaisten käsialaa. Tarjouspöytiä ja eri valmistajien promotiskejä on tarkoin mietityillä paikoilla.

Asiakaspalvelua saksalaiseen tyyliin

Asiakaspalveluun on panostettu kaikin tavoin. Hinnat ovat selkeästi esillä. Siistit hyllyt notkuvat soittajaa kiinnostavaa tavaraa. Henkilökunta koostuu muusikoista, mutta ennen kaikkea myynnin ammattilaisista, jotka etsivät verkosta nopeasti tietoa ja ratkaisevat asiakkaan ongelmia.

Yksityisyyttä demohuoneilla

Kakkos- ja kolmoskerroksen showroomit esittelevät kaikki kuviteltavissa olevat soittimet ja merkit. Laitteita voi kokeilla erillisissä testihuoneissa, joissa on mahdollista äänittää vaikkapa lyhyt demoäänite. Koska koko talossa on ilmainen WLAN, äänitteen voi jakaa saman tien sosiaalisessa mediassa. Asiantunteva asiakaspalvelija saapuu avuksi soittokellolla, mutta ei hengitä niskaan. Saat soitella Enter Sandmania myös muiden asiakkaiden korvilta rauhassa.

Lisätietoa ja -valikoimaa tableteilta

Thomannilla ymmärretään, että asiakas haluaa tänä päivänä etsiä ja kokeilla rauhassa haluamiaan tuotteita. Hyllyjen päistä löytyvätkin kiinteät, suurinäyttöiset tabletit, joilla voidaan etsiä tarkkoja tuotetietoja ja muiden käyttäjien kokemuksia.

Laitteisiin suositellut lisätarvikkeet on esitelty tableteilta löytyvillä tuotesivuilla. Suuri osa asiakkaista on toki tutustunut näihin jo kotona. Nyt he etsivät muistilistansa mukaisesti tuotteita kokeiltavakseen. Niiden hyllypaikat löytyvät miltä tahansa asiakaspäätteeltä tulostettavalta henkilökohtaiselta paperikartalta. Järjestelmä myös oppii koko ajan uutta asiakkaistaan ja osaa tehdä asiakkaan oman ja muiden käyttäjien ostosten pohjalta osuvampia tuote-ehdotuksia.

Toimitukset suoraan Saksan varastosta

Thomannilta saa kaikkea, mitä vain uskaltaa toivoa. Ja mitä hyllystä ei löydä, sen saa tilattua. Esittely- ja demokappaleita löytyy satoja neliöitä, mutta ylimääräistä varastoa keskustan kalliisiin neliöihin ei ole tuotu pientarvikkeita lukuun ottamatta.

Jokainen tuote on tilattavissa siltä istumalta, ennen kauppaan tuloa tai jälkikäteen. Asiakkaalle toimitetaan aina upouusi, tehdaspakattu tuote myymälässä käpälöidyn ja moneen kertaan testatun sijaan.

Verkosta tai paikan päältä tilatut tuotteet toimitetaan seuraavana päivänä, ilman toimitusmaksua. Kauppa solmitaan toki jo tilattaessa, mutta jos tuote ei vastaakaan odotuksia, voi kaupan purkaa tai tuotteen vaihtaa jo myymälässä.

Paikallista palvelua tax-freetä unohtamatta

Kauppa henkilöityy ja vastuullinen taho löytyy epäselvissä kysymyksissä in person. Mahdolliset takuukysymykset hoituvat omalla äidinkielellä paikan päällä. Valuuttana käyvät eurojen lisäksi ruplat ja kaikki mahdolliset kansainväliset luottokortit.

Venäläisasiakkaat ja muut tax-free-turistit kiittävät mahdollisuudesta tehdä ostoksia kotimaassaan jo ennen Suomeen lähtöä. Toimitukset kotimaahan halpenevat veron verran kun kuljetuksen hoitaa itse, eikä mahdollisista palautuksista ole sitäkään riesaa.

Noutopiste auki yötä päivää

Verkkokauppa.com keksi ensimmäisenä Suomessa avata tavaratalonsa kylkeen 24/7 palvelevan kioskin. Toimivat ideat on tehty kopioitaviksi, joten enää ei muusikonkaan tarvitse odottaa aamuun kielen tai rumpukapulan katketessa.

Monella tapaa Thomann toimii siis samaan tapaan kuin Verkkokauppa.com. Se keskittyy kuitenkin vain ja ainoastaan musiikkiin, ja pystyy heti avajaispäivästään lähtien tarjoamaan koko nykyisen valikoimansa toimitettuna seuraavaksi päiväksi Helsingin keskustaan.

Yrittäjä hyötyy – asiakas hyötyy

Thomannin lisenssillä toimivan paikallisen yrittäjän näkökulmasta suurin hyöty saavutetaan verkkokaupan kannattavuutta yleisesti syövien palautuskustannusten alenemisen kautta: epäsopivat tuotteet palaavat Saksaan samoissa rullakoissa, joissa tilatut tuotteet aiemmin saapuivat.

Asiakas säästää puolestaan mielipahan ja pakkausvaivan, saa rahansa heti takaisin tai sopivan tuotteen tilalle. Uusi reissu Hakaniemeenkään ei harmita kun homma hoituu. Todennäköistä on, että muusikon matkaan tarttuu uudella käyntikerralla jotakin muuta pientä.

Maakuntakaupan ja Helsingin musakauppojen onneksi Thomann valitsee todennäköisesti Helsinkiä suuremman ja siten kaupallisesti kiinnostavamman kohteen ensimmäiselle hybridikaupalleen. Tätä odotellessa ei kuitenkaan kannata jäädä tuleen makaamaan.

18.6.2014 Krista Paloheimo
Krista Paloheimo (Smiigo Oy) on kauppatieteen maisteri, joka ryhtyi yrittäjäksi luettuaan Chris Anderssonin visionäärisen The Long Tail -kirjan. Hän on siitä lähtien tutkinut kaupan murrosta, pystyttänyt kaksi kokeellista kauppaa ja julkaissut kivijalkakauppoja tukevaa kaupunkilehteä.